Backgammon

Backgammon aneb česky Vrhcáby. Jedná se o jednu z nejstarších deskových her vůbec. Každý skutečný hazardní hráč minimálně ví o čem hra je. Jedna hra nezabere příliš mnoho času, zhruba do půl hodiny, je to dáno tím, že kromě hazardní části o štěstí, čili vrh kostkami, je zde i část, která do velké míry umožňuje hráči prokázat své dovednosti a může velmi pomoci k vítězství. U Vrhcáb je lepší hru přímo vidět, nicméně se zde pokusíme co nejdůmyslněji popsat pravidla tak, aby je pochopil i naprostý začátečník.

Backgammon je hra pro dva hráče, konkrétně dvě barvy. V našem případě zvolíme za barvy černou a bílou. Barva pouze odlišuje hráče, nemá žádný jiný význam a můžeme se setkat s mnoha variantami barevného provedení kamenů. Kromě 15 kamenů na každé straně hráče jsou ve hře dva páry kostek a herní deska. V kamenných kasínech se používají k vrhu kostkami kelímky a kameny zásadně nesmí opustit herní desku. Zároveň nesmí být ve sporné poloze (opírat se o kameny, hranu herní desky apod.), jinak je hod neplatný.

Cílem hry je svých 15 kamenů, které jsou předem rozmístěné na desce ve vždy stejné výchozí pozici, dovést do své vlastní části desky a odtud až jsou zde všechny kameny dané barvy je možné je začít odebírat mimo desku do chlívku mimo herní plochu. Hráči, kterému se to podaří jako prvnímu, vyhrává. Při tom z pohledu každého hráče tahá své kameny proti směru hodinových ručiček ke straně, kde je mimo herní plochu chlívek na odebírání kamenů. Kameny se pohybuje na základě hodnot vržených na kostkách. Díky protisměrnému tažení barev proti sobě, dochází k zakomponování strategické části hry, která už jen odráží dovednosti hráče. Deska je rozdělena do vlastních čtvrtin. Sekce, která je blíž k hráči a je vedle odebíracího prostoru je domovská sekce jeho barvy. Zde je právě ta sekce, do které musí své kameny přivést než je může začít odebírat mimo desku.

V každé sekci je 6 trojúhelníků / šipek neboli klínů, dohromady tedy 24 klínů na celé desce. Jsou to pozice pro kameny a na každém klínů může být klidně všech 15 kamenů. Kameny se nesmí umisťovat na klíny, kde jsou již 2 a více soupeřových kamenů. Pokud je klín prázdný nebo je zde jeden kámen, smíme svůj kámen na klín umístit. V případě, že je prázdný není co řešit. Pakliže tam je jeden kámen protihráče, můžu ho vyhodit z desky formou odložením kamene na přepážku (anglicky označováno jako “bar”). Jedná se o svislou část desky uprostřed, která rozděluje desku na dvě poloviny. Dokud má hráč svůj kámen na přepážce, musí v první řadě dostat kámen z přepážky zpět do hry, do té doby nemůže na desce hrát s jinými kameny. Právě tohle pravidlo s blokováním klínů a vyhazováním kamenů dodává hře strategický nádech a obrovské možnosti jak protihráči zkomplikovat hru.

Hráči se navzájem s tahy střídají, každý hráč vrhá své kostky. Ikdyž je pravdou, že díky pravidlu s kamenem na přepážce může dojít k situaci, kdy jeden hráč vrhá kostky několikrát za sebou a druhý takříkajíc stojí. Na začátku hry však každý hráč vrhne jen jednu kostku a vyšší číslo na kostce začíná hru. Pokud hodí oba hráči stejnou hodnotu, sázka, o kterou se hraje, se zdvojnásobí, a hází se znovu, dokud některý z hráčů nehodí vyšší hodnotu na kostce. Tento hráč táhne jako první a za jeho vrh se považuje hodnota, kterou hodil on sám a hodnota, kterou hodil jeho soupeř při rozstřelu.

Poté již vše pokračuje standardně, každý hráč hází svými dvěma kostkami a postupuje ve svém směru po klínech, které slouží jako políčka. Kameny je možné umístit kdekoliv na klín, případně je skládat na sebe, standardně se ale umísťují nejprve na základnu trojúhelníku a pak se přidávají další kameny směrem k vrcholu. Po vrhnutí kostek může hráč pohnout buď dvěma kameny o počet políček z každé kostky nebo jedním kamenem o obě hodnoty kostky. Tah však musí provést nadvakrát. Například padne li 5 a 3, může kámen posunout o 3 políčka a po té stejným kamenem o 5 políček. Musí při tom dodržet pravidlo zda může kámen na daný klín umístit. Ve většině deskových her se hodnoty prostě sčítají. Zde to tak nefunguje. Každá kostka představuje jeden pohyb o daný počet klínů. Určení tahů už je jen a jen na hráči.

Dále je zde pravidlo, kde pokud na kostkách padne stejná hodnota, získá hráč dvojnásobek tahů. To znamená, že padne-li na kostce například 3 a 3, nemá hráč jen 3 + 3 tahů, ale 3 + 3 + 3 + 3. Může jedním kamenem táhnout čtyřikrát po třech políčkách nebo třikrát jedním kamenem a jednou druhým kamenem. Rozložení pohybů je opravdu zcela na hráči.

A aby to nebylo úplně jednoduché, hra může hráče donutit dělat i nevýhodné tahy. Je-li to dle pravidla o umístění kamenů možné, musí hráč vždy táhnout. Pokud může táhnout jen dle jedné hodnoty z kostek, ale ne obě, musí vždy odehrát tu vyšší.

Při umístění dvou kamenů jedné barvy na jeden klín se říká, že se hráči podařilo vytvořit bod – “point”, nemá to nic společného se skóre, ale jedná se o poukázání na stav, kdy se protihráč se svým kamenem na daný klín již nedostane, samozřejmě až do chvíle kdy hráč jeden ze dvou kamenů opět neposune dál. Obsazení vlastní ohrádky má další důležitý význam. Protože při vyhození kamene, se může daný kámen vrátit do hry jen přes jeden z šesti domovských klínů protihráče.

Pokud má hráč vyhozený kámen, musí ho před jakýmkoliv jiným tahem dostat prvně na herní desku. Hodem kostky určí na kolikátém klínu od startu (tedy ve směry tahů, ve směru proti hodinových ručiček – na domovské sekci protihráče) se kámen vloží zpět do hry. Pokud jsou některá z těchto vstupních klínů blokována soupeřovými kameny, může to znamenat značnou překážku. Pokud se některému z hráčů podaří obsadit všechna vstupní pole (na všech má dva či více kamenů), tato formace se nazývá prima (prime) a má-li soupeř kámen na přepážce, prakticky nemůže hrát (ani nehází kostkami) a musí počkat, až se přepážka uvolní. S každým vyhozeným kamenem musí nakládat samostatně jako samostatný tah v rámci vrhu kostkami.

Jakmile má hráč všechny své kameny v domovské sekci, může začít kameny odvádět z desky ven. Hodnotami na kostkách se posouvá směrem ven. Pokud hodnota na kostce přesáhne počet klínů směrem ven, může kámen odebrat.

Ve hře Vrhcáby (Backgammon) existují tři druhy výher. Vítězný hráč může získat jeden, dva, nebo tři body (a tím i jedno-, dvoj-, nebo trojnásobek sázky), podle toho, jakým rozdílem se mu podaří zvítězit.
Jednoduchá či běžná výhra. Vítězný hráč získá 1 bod (jednoduchou sázku), pokud se jeho soupeři podaří vyvést alespoň jeden kámen.
Gammon. Vítězný hráč získá 2 body (dvojnásobek sázky), pokud se jeho protivníkovi nepodaří vyvést ani jeden kámen a není splněna podmínka pro trojnásobnou výhru (Backgammon).
Backgammon. Nejvyšší výhru 3 body (trojnásobek sázky) si připíše vítězný hráč, pokud se jeho soupeři nepodaří vyvést ani jeden kámen a současně mu zůstane alespoň jeden kámen v soupeřově vlastní ohrádce nebo na přepážce (na baru).

Základní bodování platí v případě, že během hry nedošlo k navyšování sázek, které bývá často pozměněné v pravidlech ze strany kasína. Zde je radno se předem podívat a nastudovat navyšování sázek u každého kasína, kde budeme chtít vrhcáby hrát. Vrhcáby jsou skvělou volbou pro hráče, kteří nechtějí své finanční prostředky svěřit pouze do ruk náhody a štěstí, ale chtějí aktivně zapojit své vlastní zkušenosti a dovednosti.

Privacy Policy

Äkta freespins - direkt till din inbox

- 20 gratis spinn utan insättning eller omsättningskrav

- No deposit-bonusar, freespins och mycket mer

- Bli först att ta del av exklusiva erbjudanden

Tack! Vi kommer strax att skicka ett mail där du kan aktivera dina freespins, så håll koll på inboxen!

20 äkta gratis spinn till din inbox

20 äkta gratis spinn till din inbox

Få freespins utan insättning eller omsättningskrav! 

Tack! Vi skickar strax ett bekräftelsemail med dina freespins till adressen du angav.